بررسی عملکرد انجمن صنفی طراحان گرافیک در گفتگو با هیات مدیره | بخش اول


گفتگو: شهاب اشتری | عکس: شیما نجاری
 


رنگ به عنوان رسانه‌ی تخصصی حرفه طراحی گرافیک همواره تلاش کرده است همزمان با انتشار اخبار، گزارش و مطالب تحلیلی، انعکاس دهنده مطالبات اعضای انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران باشد.
رنگ همانگونه که در زمان انتخابات هیأت مدیره انجمن به انعکاس و انتشار دیدگاه کاندیداهای محترم می‌پردازد، سعی دارد در طول دوره مدیریت هیات مدیره منتخب نیز به بررسی عملکرد ایشان و انعکاس آن در رنگ اقدام کند.
گفتگوی پیش‌رو با همین رویکرد در روز ۲۳ مهرماه در دفتر انجمن صنفی طراحان گرافیک و با حضور اعضای هیات مدیره صورت گرفته است.
لازم به ذکر است در زمان انجام این گفتگو، ابراهیم حقیقی، رییس هیات مدیره به علت سفر در جلسه حضور نداشت.


 

 شهاب اشتری: از اینکه فرصتی را فراهم کردید تا درباره انجمن و عملکرد هیات مدیره در دوسال گذشته صحبتی داشته باشیم سپاسگزارم. 
تا جایی که در خاطرم هست در نوشتارهای مختلف توسط این هیات مدیره، بیمه و تعرفه به عنوان دو عملکرد اصلی تعریف شده است. 
انجمن در این دوسال چه فعالیتی در این راستا انجام داده است و چرا بیمه‌ای که پیشتر توسط خود انجمن انجام می‌شد اکنون به صندوق هنرمندان منتقل شده است؟ 

مسعود سپهر: انتقال بیمه به صندوق هنرمندان و شرایطی که پیش آمد باعث شد حتی موضوع بیمه چند ماهی در هیات‌مدیره قبلی هم بلاتکلیف باشد و این بر اثر تغییرات آیین‌نامه‌های ارشاد رخ داد.
طبق این تغییرات قرار شد همه چیز از یک مرجع صورت گیرد. هرچند که امور به دولت واگذار شده است اما اعضای انجمن توسط لیستی که انجمن ارسال می‌کند بدون محدودیتی بیمه می‌شوند و مدارکی از ایشان نمی‌خواهند. در حالی که اگر منفرد عمل کنند خیلی سخت خواهد بود.
نکته اینجاست که اعتبار اعضا سر جای خودش باقی است. سرپرست صندوق آمدند اینجا و با ما صحبت کردند و تفاهمی صورت گرفت.
در حال حاضر بعد از سه سال بیمه تامین اجتماعی از نیمه زمستان پارسال تعیین تکلیف شده و حالا در انتخاب شکل بیمه تکمیلی انتخاب‌های متفاوتی در اختیار اعضا است.
البته این گفتگوی پیچیده و سختی است و بدانید که عضویت انجمن خیلی کمک خواهد کرد به سهل‌کردن امور بیمه برای عضو انجمن.

بهرام کلهرنیا: موضوع بیمه از آن شانس‌هایی بود که بعد از مدت‌ها در دوره اخیر تحقق پیدا کرد. انجمن همیشه میانجی بوده برای حل بیمه. ما وقتی به صورت گروهی برای این امر اقدام می‌کنیم شانس بیشتری در مقایسه رفتار انفرادی خواهیم داشت. دولت بعد از مدت‌ها موفق شد بدهی‌های خود را به بیمه پردازد و امنیت را برقرار کند و الان بیمه انجام شده و واقعیت این است که با شرایطی بهتر از شرایط انفرادی رخ داده است.
 

 قطعا می‌دانیم وجود تعرفه مهم است اما سال‌هاست که بحث‌هایی پیش‌روی تعرفه است و در واقع یکی از مشکلات آن اجرایی نبودنش در شهرستان‌ها به دلیل ضعف گردش مالی و کمبود رونق اقتصادی است.
انجمن چه راهکاری برای این موضوع دارد چون می‌دانیم وقتی به تعرفه بهایی داده نشود خودبه‌خود به اعتبار انجمن خدشه وارد خواهد شد. 

مصطفی اسدالهی: تعرفه، بیمه اصلی شغل ماست. تعرفه‌ای که امسال منتشر شده بر اساس سال‌های گذشته است که از نقطه ابتدای انجمن، امروز به سال 96 رسیدیم. با توجه به اوضاع و احوال کشور یک رشد داشته‌ایم و در عدد و رقم‌هایی که محاسبه شده موضوع تورم، رشد قیمت و مسایل دیگر لحاظ شده است.
واقعیت این است که من فکر می‌کنم بر اساس عدم وجود اعتمادبه‌نفس کافی دست و بال طراحان برای اجرایی کردن تعرفه می‌لرزد.


 در مورد تهران می‌پذیریم اما در شهرستان‌ها متاسفانه این امکان به دلیل شرایط اقتصادی وجود ندارد. 

اسدالهی: شهرهای بزرگ ما تفاوت عمدهای با تهران ندارند و تعرفه گاهی اجرا می‌شود. کاری که انجمن باید انجام بدهد این است که اعتمادبه‌نفس را به اعضا منتقل کند و پراکنده‌کاری را هم کنترل کند.
ما اگر خوب خودمان را حمایت کنیم و منافع حرفه را در نظر بگیریم می‌توانیم خودمان را به اعداد تعرفه نزدیک کنیم. حساب کنید هزینه‌های محل کار، آب، برق و.... و سختی‌های زندگی را.
به نظرم اگر این موضوع رخ نداده است به سبب عدم همکاری جمعی است و باید بتوانیم راه حلی پیدا کنیم.

 این موارد در شهرستان‌ها متفاوت است. هزینه‌هایی مثل اجاره و غیره پایینتر است و به نظر می‌رسد باید برای شهرستان‌ها راه‌حلی پیدا شود. 

سپهر: ببینید، وقتی می‌گوییم رعایت نمی‌شود، منظورمان حدود تعرفه، کمی بالا و کمی پایین است. علت به چشم آمدن این موضوع این است که حدود تعرفه رعایت نمی‌شود.
اگر پیشتر نشانه 500 هزار تومانی در یک شهرستان 300 هزار تومان محاسبه شده به نظرم قابل دفاع است. راه‌حل مشخص است؛ باید تعرفه‌ای برای شهرستان‌ها درست شود اما این موضوع بحث شده و به این نتیجه رسیدیم که این کار به انجمن صدمه می‌زند.
خیلی دشوار و پیچیده است چون استان با استان فرق می‌کند. یک روز یا روزگاری اگر بشود شعبی در استان‌ها تاسیس کنیم شاید بشود به این سمت حرکت کرد.
البته به نظر من عدم رعایت تعرفه دلایل بسیار مختلف اجتماعی دارد.

اسدالهی: یک نکته دیگر هم هست. من اعتقاد دارم که دوستان ما درآمد بخش دیزاین را با سود بخش تولید به مرور زمان جایگزین کردند. در حقیقت سود تولید چون بالاتر بوده ترجیح دادند که به آن سمت بروند و حتی در جاهایی دور بخش دیزاین خط کشیده شده تا سود تولید نصیب شود. در نتیجه گاهی بخش دیزاین ارزشش را از دست داده است.

 در رابطه با تعرفه فرمودید که بر اساس تغییرات اوضاع و احوال کشور تعرفه تعیین شده. درحالی که در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۵ تورم کمتری داشتیم، تعرفه در مورد برخی اقلام طراحی حتی بیش از دو برابر افزایش داشت ولی در سال ۹۶ تقریبا هیچ افزایشی در تعرفه نداشتیم.
چرا این اتفاق رخ داده است؟ 

کلهرنیا: درباره ذات تعرفه دوست دارم صحبت کنم. انجمن مکلف است که تعرفه داشته باشد و این تعرفه براساس یک طبیعت واقعی منتشر شده است. روز اول که روی یک کاغذ ساده چاپ شد و بیرون آمد جامعه رونق اقتصادی داشت و طراحان کار فراوان داشتند اما به تدریج شرایط سخت شد.
جنگ و تورم اقتصادی و همچنین تورم خروجی دانشگاه‌ها و افزایش طراحان گرافیک بی‌نام و نشانی که مهارت نداشتند و حضور اشخاص دیگری در این صنف که طراح گرافیک نبودند مانند مهرسازها، تابلوسازها و... باعث سختی کار شد.
در شهرستانها هم که قوت کاری نداشتند سفارش‌کاری نبود. بحران‌های اقتصادی کار را برای تصمیم‌گیری در مورد قیمت‌گذاری سخت کرد. در شکل درست، وضعیت معیشت یک طراح گرافیک از صفر تا صد شامل بیمه بازنشستگی و.. باید از شغلش تامین شود نه اینکه این حرفه کار دومش باشد.
تعرفه با روح پشتیبانی یک زندگی متوسط و امن ساخته می‌شود و قطعا در جاهایی از آن اشتباهاتی رخ می‌دهد و این اشتباهات پیشنهادات ما و همکاران ما است.
ما باید در بخش‌های مختلف تعرفه به یک عدد برسیم. در عین حال امروز موضوع کار با قیمت تعرفه بسیار سخت شده است. در حال حاضر پارامترها بسیار زیاد شده است و این باعث شده که خود ما هم فکر کنیم گاهی شاید اشتباه می‌کنیم.
نکته بعد این است که یک تعرفه وقتی تنظیم می‌شود باید چند سال پیاپی را پوشش دهد مثلا برای دو سال.
اگر تعرفه تغییری نکرده به سبب این است که زمان آن نرسیده و هنوز در حال کار کردن است. البته اگر در آن اخلالی صورت نگیرد. 

 این تصمیمی است که شما گرفتید؟ چون پیشتر در بیشتر مواقع شاهد تغییرات سالیانه بودیم. 

کلهرنیا: در تحلیلی که از وضعیت طراحان صورت گرفت این ایده مطرح شد که شاید بد نباشد تعرفه کمی بیشتر عمر کند. جدا از این من فکر می‌کنم پیشتر نیز حدود چهار مرتبه تغییر نکردن قیمت‌های تعرفه رخ داده است و مثلا روی تعرفه قبلی مهر سال بعد زده می‌شد. به هر صورت تنظیم تعرفه یکی از وظایف هیات مدیره‌هاست و باید تنظیم شود و خطاهای آن ناشی از هیات مدیره نیست. این خطاها ناشی از آن چیزی است که در جامعه رخ می‌دهد. 

 

پایان بخش اول
 

زمان انتشار: ۹:۳ ۱۳۹۶/۸/۶

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن